Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących

Z tej lekcji dowiesz się jak wykonać cieniowanie Tsuya-beta w programie GIMP. 

Tsuya-beta to rodzaj cieniowania używany głównie w mandze typu shōjo, która jest mangą z gatunku romansu i fantasy. Cieniowanie za pomocą Tsuya Beta jest bardziej delikatne niż w przypadku samego beta a używa się go najczęściej w celu pokazania błysku i blasku światła odbijającego się na czarnych włosach.

Do dzieła!

Co należy wiedzieć na samym początku?

Zastosowanie czarnego i białego w mandze pozwala na stworzenie niezliczonych ilości efektów, dla których ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia samego twórcy. 

Czarny i biały w mandze są niczym Yin i Yang. Wspólnie między sobą koegzystują w stałej równowadze. Równowaga czerni i bieli w mandze jest niezbędna w celu uzyskania czytelnego oraz przejrzystego obrazu.

Czerń i biel stanowią absolutne przeciwieństwa, dzięki którym otrzymuje się wrażenie maksymalnego kontrastu, lecz dzięki zastosowaniu odpowiednich efektów możliwe jest płynne przedstawienie przechodzenia między nimi. Jednym z takich efektów jest tsuya-beta.

Czym jest tsuya-beta?

Zanim dowiemy się czym jest tsuya-beta, należy najpierw wiedzieć co oznacza człon "beta". 

"Beta" oznacza wszelkie przestrzenie w mandze wypełnione w całości czernią, najczęściej miejsca te wypełnia się czarnym tuszem. 

Określenie tsuya-beta odnosi się do białych powierzchni wewnątrz obszarów "beta", które utworzone zostały poprzez pozostawienie białych obszarów wyróżnionych pod wpływem kontrastu.

Efekt ten powstaje dzięki ostro zakończonym czarnym liniom powstałym poprzez szybkie pociągnięcia końcówką stalówki. Używa się go najczęściej w celu pokazania błysku i blasku światła odbijającego się na czarnych włosach.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących

Jak działa tsuya-beta?

Przykłady poniżej stanowią proste pokazanie odbijającego się od czarnych włosów światła. Najprościej można ten efekt pokazać poprzez narysowanie na czarnej powierzchni białego łuku poszerzającego się w stronę źródła padającego światła.

Bardziej skomplikowanym przykładem jest pokazanie odbijającego się światła poprzez pojedyncze białe kreski, których intensywność wzrasta wraz ze zbliżaniem się do źródła światła a maleje wraz z oddalaniem się od niego.

Ważne w tym przypadku jest przedstawienie linii reprezentujących podświetlone kosmyki włosów, które swoimi końcówkami łączą się ze sobą tworząc łamane o ostrych kątach.
Oba poniższe przykłady najlepiej stosować w przypadku uproszczeń jak np. mangi humorystyczne, postacie w mniejszych kadrach bądź postacie oddalone w tle.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących

Kiedy używać tsuya-beta w pełnej okazałości?

Przy przedstawianiu postaci w większym kadrze w celu ukazania szczegółowości jej wykonania. Efekt ten jest najczęściej spotykany w mangach z gatunku shoujo, gdzie jego stosowanie wskazane jest szczególnie dla postaci o czarnych włosach.

Jak zrobić ten efekt w GIMP-ie [bez tabletu przy użyciu myszy]?

Istnieją 2 podejścia (kliknij na obraz, aby powiększyć)

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących
1. Od bieli przy użyciu czarnego tuszu
Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących
2. Od czerni przy użyciu białego tuszu

Podejście 1. Od bieli przy użyciu czarnego tuszu

1. Otwieramy GIMP-a z dowolnym obrazkiem w formie lineart-u.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących (kliknij na obraz, aby powiększyć)

2. Przy pomocy narzędzia "Różdżka" wyróżniamy przestrzenie, gdzie światło nie będzie padać i zaznaczamy je na czarno [beta].

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

3. Zaznaczamy źródło padania światła. Następnie liniami zaznaczamy obszary, na których występować będzie najwięcej światła - jest to warstwa pomocnicza, którą wyłączymy pod koniec rysowania.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

4. Zaznaczamy narzędzie "Stalówka" i ustalamy rozmiar oraz dynamikę. Rozmiar należy wybrać według osobistych preferencji. Zaznaczenie opcji "Płynne rysowanie" i zmiana "Wagi" na około 200 pozwala na uzyskanie płynnych linii. W kolorach wybieramy kolor czarny.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

5. Narzędzia "Stalówka" będziemy używać poprzez narzędzie "Ścieżki".

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

6. Zaznaczając poszczególne kosmyki włosów przy pomocy narzędzia "Różdżka" prowadzimy ścieżki tak, aby jeden z końców znajdował się poza obszarem kosmyka a drugi wewnątrz obszaru wskazującego na miejsce padania światła. Po skonstruowaniu ścieżki wybieramy opcję "Rysuj wzdłuż ścieżki".

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

7. W opcjach rysunku wzdłuż ścieżki wybieramy rysowanie za pomocą stalówki zaznaczając opcję emulowania dynamiki pędzla, dzięki której uzyskamy ostro zakończone linie.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

8. W efekcie otrzymujemy linię ostro zakończoną symbolizującą pojedyncze pociągnięcie czarnym tuszem.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

9. Przy użyciu ścieżek postępujemy podobnie aż do pełnego wypełnienia kosmyka przy jego zakończeniach.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

10. Tą samą metodę stosujemy także po drugiej stronie. Ważne jest kierowanie ścieżek zgodnie z ułożeniem włosów.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

11. Obszar głowy, gdzie pada najwięcej światła - tutaj redukujemy gęstość kresek ukazując tym samym więcej światła. Przy rysowaniu ważne jest aby każde pociągnięcie było zgodne z kierunkiem ułożenia włosów oraz kształtem głowy.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

I gotowe! W ramach wykończenia można dodać także rastry.

(kliknij na obraz, aby powiększyć)

Podejście 2. Od czerni przy użyciu białego tuszu

Efekt tsuya-beta można także stworzyć w sposób odwrotny poprzez pokrycie czarnych powierzchni białym tuszem. Metoda jest podobna do tej z pierwszego podejścia, lecz wykonanie w tym przypadku jest nieco inne.
Ze względu na to, iż nie posiadam tabletu graficznego, całość efektu została wykonana wyłącznie przy użyciu myszy w programie GIMP.

1. Otwieramy GIMP-a z dowolnym obrazkiem w formie lineart-u.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

2. Włosy kolorujemy na czarno przy użyciu narzędzia "Różdżka" [beta].

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

3. W warstwie, w której pokryliśmy włosy na czarno ustawiamy niewielką przezroczystość, aby było widać poszczególne kosmyki.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

4. Zaznaczamy źródło padania światła. Następnie liniami zaznaczamy obszary, na których występować będzie najwięcej światła - jest to warstwa pomocnicza, którą wyłączymy pod koniec rysowania.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

5. Zaznaczamy narzędzie "Stalówka" i ustalamy rozmiar oraz dynamikę. Rozmiar należy wybrać według osobistych preferencji. Zaznaczenie opcji "Płynne rysowanie" i zmiana "Wagi" na około 200 pozwala na uzyskanie płynnych linii. W kolorach wybieramy kolor biały.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

6. Zaznaczając poszczególne kosmyki włosów prowadzimy ścieżki tak, aby ścieżka znajdowała się w obszarze, na który pada światło, a oba końce nieco poza tym obszarem. W opcjach rysunku wzdłuż ścieżki wybieramy rysowanie za pomocą stalówki zaznaczając opcję emulowania dynamiki pędzla, dzięki której uzyskamy ostro zakończone linie.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

7. W efekcie otrzymujemy linię ostro zakończoną symbolizującą pojedyncze pociągnięcie białym tuszem.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

8. Przy użyciu ścieżek postępujemy podobnie aż do satysfakcjonującego poziomu podkreślenia występującego światła. Ważne jest kierowanie ścieżek zgodnie z ułożeniem włosów.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

9. Obszar głowy, gdzie pada najwięcej światła - tutaj gęstość białych kresek jest największa ukazując tym samym więcej światła. Przy rysowaniu ważne jest aby każde pociągnięcie było zgodne z kierunkiem ułożenia włosów oraz kształtem głowy. 

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

I gotowe! W ramach wykończenia można dodać także rastry.

Tsuya-beta - technika cieniowania w GIMP-ie - Manga dla początkujących(kliknij na obraz, aby powiększyć)

Zakończenie

Efekt ten umożliwia pokazanie połysku włosów przy wykorzystaniu maksymalnego poziomu kontrastu jaki daje zależność czarnego i białego. Dzięki temu rysunek wyda się o wiele bardziej wyraźny oraz sprawi wrażenie szczegółowego i dobrze dopracowanego.

Podziel się z nami tym co udało ci się wynieść z tego poradnika, na forum i nie bój się zapytać jeśli masz jakieś pytania, dzięki za twój czas i widzimy się w kolejnej lekcji!

Dziękuję za zapoznanie się. Powodzenia przy rysowaniu!

Lekcja autora: Daisetsu-bushido

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, podziel się nim! Udostępnij na Facebooku i Google+