Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Dzisiaj dowiesz się jak ćwiczyć rysowanie krok po kroku. Przedstawię ci technikę nauki, którą stosuję na co dzień - jest to najszybsza metoda jaką znam.

Jest ona szczególnie dobra dla osób, które dużo analizują - inaczej mówiąc “myślą za dużo”.

Do rzeczy:

Jak już wspomniałem w poprzednich lekcjach nauka rysowania wymaga wiele czasu - nie ma drogi na skróty. Musisz spędzić odpowiednio dużą ilość czasu rysując - praktyka.

Wiedząc to, jak ważna jest praktyka, niezbędne jest jej stosowanie podczas nauki każdej rzeczy którą chcemy opanować - zawsze!

W szkole pracujemy na zajęciach i otrzymujemy pracę domową, aby ćwiczyć jeszcze więcej w domu. Tak więc jeśli uczymy się samodzielnie w domu to niezbędna jest samodyscyplina, o której wspomniałem w poprzedniej lekcji.

Jeśli dopiero zaczynasz, to powinieneś po prostu rysować. Jeśli chcesz być naprawdę dobry to musisz opanować podstawy rysunku - jest to kluczowa kwestia, o której wszyscy wiedzą, jednak ją bagatelizują.

Ponieważ nie jest to proste i tak, jak z nauką każdej nowej rzeczy wymaga opuszczenia strefy naszej komfortu.

Też tak miałem, dopóki nie postanowiłem nauczyć się rysowania postaci z wyobraźni - czyli anatomii.

Problem polega na tym, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważna jest ilość godzin, którą musimy poświęcić na rysowanie czegoś nowego - tak, aby zrozumieć jak to narysować czyli stworzyć nowe połączenia neuronowe w mózgu i wykształcić pamięć mięśniową.

Dopiero wówczas coś, co sprawiało nam problemy będziemy robić odruchowo - bez zastanowienia, intuicyjnie.

Jeśli na przykład zrozumienie tego, jak narysować głowę w przestrzeni trójwymiarowej - czyli z jakich składa się elementów (koła, elipsy itp.) wymaga narysowania głowy 10 000 razy to troszkę nam to zajmie.

Jeśli twój mózg ma po prostu wiedzieć jak coś narysować z pamięci to wystarczy tylko o rysować duża ilość - trzeba intensywnie trenować, tak aby zrozumieć to co chcesz narysować.

Podczas treningu powinieneś skupić się na konkretnym fragmencie całego tematu, który chcesz opanować, tak więc zamiast rysować całą postać, skupiamy się na pojedynczych częściach ciała.

Próba narysowania całej postaci - kiedy nie jesteśmy w stanie narysować żadnej jej części to zbyt dużo niewiadomych z którymi nie będziemy w stanie sobie poradzić.

Twój mózg nie będzie wiedział, gdzie narysować każdą z linii - dosłownie, każda linia będzie dla ciebie czymś nowym i nie wyjdzie za pierwszym razem.

Dla porównania, jeśli np. skupisz się tylko na głowie to ilość niewiadomych jest znacznie mniejsza w porównaniu do całej postaci i kiedy opanujesz rysowanie głowy to podczas próby z całą postacią możesz zacząć od głowy, czyli czegoś co już znasz.

Dlatego też mój trening składa się z trzech podstawowych czynników:

  1. Rozgrzewki - ręka mózg.
  2. Ilości powtórzeń.
  3. Pracy nad mniejszymi fragmentami całości - tak aby zrozumieć elementy, z których składa się to co chcę narysować.

Tego typu trening pozwala mi dużo rysować na temat, który chcę opanować zaczynając od zera - dosłownie może to być rysowanie pierwszego kształtu np. koła potrzebnego do narysowania głowy i z czasem opanować wszystkie fragmenty z osobna.

Kiedy już znasz wszystkie fragmenty, to narysowanie całego elementu nie jest takie trudne - wystarczy systematycznie ćwiczyć.

Tyle słowem wstępu, nadszedł czas na przykład, poniżej przedstawiam jedną z moich sesji treningowych. 

Podczas treningu istotne jest to, aby skupić się na następujących rzeczach:

  1. Rysuj dużo w mniejszej skali np. 20 głów na jednej stronie A4 - chodzi o to abyś mógł popełnić wiele błędów i się z nich nauczyć, spojrzeć na całą stronę prób i błędów i zastanowić się co narysowałeś dobrze a co źle np. następnego dnia.
  2. Te rysunki są tylko dla ciebie, uczysz się i nie muszą być piękne (na początku nie będą) najważniejsze to rysować i wyciągać wnioski. 
    Gdyby nie ta lekcja to nikt nigdy nie zobaczyłby tego co zamieszczę poniżej.
  3. Nie śpiesz się, jeśli masz problem z narysowaniem kreski lub koła to nie myśl o rysowaniu głów - przez pierwsze dni rysuj koła.
  4. Zawsze zaczynaj od rozgrzewki, ja rysuję koła, kreski, po prostu coś bazgram aby zacząć - bez żadnych konkretnych oczekiwań.
  5. Referencje - podczas treningu rysujemy z wyobraźni, referencji używamy tylko aby zerknąć i się zastanowić czy czegoś nie pominęliśmy, jak coś jest zbudowane itp. (z jakich kształtów się składa) - nie patrzymy na referencje podczas rysowania.

Sesja treningowa

Jak wspomniałem pracuję nad anatomią, do nauki - jako referencji używam uproszczonego modelu anatomii autorstwa Sycra Yasin , który możesz pobrać tutaj i tutaj.

Oba te modele mam wydrukowane, tak abym mógł na nie zerknąć w razie pytań, jeśli znasz język angielski to Scyra opublikował dwa filmiki poświęcone temu modelowi - będą one doskonałym uzupełnieniem, linki do nich możesz znaleźć na naszym forum.

Metoda rysowania iteracyjnego, na której opiera się poniższy trening jest również jego pomysłem (przynajmniej ja stąd ją znam) i poświęcił jej kolejne dwa filmiki do których linki również znajdziesz na naszym forum.

Tak więc mam model anatomii i wiem że trzeba rysować bardzo dużo iteracji danego fragmentu, tak aby mózg zrozumiał a mięśnie się wytrenowały - ale jak mam tego użyć do nauki?

Takie pytanie zadawałem sobie do czasu, aż nie wpadłem na pomysł aby traktować naukę rysowania, tak jak trening na siłowni.

Tak więc bazuje on na dwóch prostych zasadach:

  1. Podział na partie (tak jak grup mięśni na siłowni) - każdego dnia jeden z fragmentów plus dodatkowe dni na rzeczy wymagające więcej pracy, oraz dzień na trening całości.

    Przykład: (na temat rysowania a nie treningu na siłowni)
    • Poniedziałek: “Klata” - czyli rysujemy tułów 
    • Wtorek: “Łapy” - rysujemy tylko ręce
    • Środa: Nogi - wiadomo
    • Czwartek: Głowa
    • Piątek: Dłonie - wymagają dodatkowego treningu
    • Sobota: Stopy - kolejny przypadek wymagający specjalnej troski
    • Niedziela: Cała postać - może być kilka większych rysunków
  2. ​​Każdy dzień składa się z określonej ilości serii, a każda seria składa się z określonej ilości powtórzeń tak więc np.​

    3 serie po 20 powtórzeń to będzie 60 rysunków
    • Rozgrzewka - cała strona
    • Pierwsza seria 20 rysunków (powtórzeń)
    • Druga seria 20 rysunków
    • Trzecia seria 20 rysunków

Rozgrzewka

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Pierwsza seria

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Druga seria - początek trzeciej

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Trzecia seria

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Jak skutecznie ćwiczyć rysowanie w domu - Kurs Manga dla początkujących

Podsumowanie

Przedstawiony przykład to drugi trening w którym skupiłem się na rysowaniu tułowia.
Przez pierwsze dwie serie nic nie wychodziło, a na początku trzeciej, jak zrozumiałem co i jak - na co zwrócić uwagę, dlaczego tak a nie inaczej itp. to na mojej twarzy pojawił się wielki uśmiech - 40 prób tyle zajęło mi rozkminienie tego jak rysować torso z wyobraźni.

Teraz mogę to robić z zamkniętymi oczami, bez zastanawiania się  - po prostu wiem jak to narysować i podczas dnia przeznaczonego na tą część ciała dorysowuje głowę, ręce i nogi bo miałem problemy z tym jak je połączyć z tułowiem. (czyli idę krok dalej ale cały czas zaczynam od tułowia)

System jest na tyle elastyczny, że możesz ćwiczyć wszystko i dostosować jego intensywność, w zależności od tego jak szybko chcesz się uczyć.

Możesz robić np 3 serie po 60 rysunków lub 6 serii po 10 - w zależności od tego jaką ilością czasu dysponujesz. Chcesz ćwiczyć perspektywę, zacznij od sześciany w dwóch punktach - nie ma ograniczeń.

Zdziwisz się tym, jakie postępy osiągniesz - kiedy wiesz czego chcesz się nauczyć i uczysz się tego systematycznie w odpowiedni sposób.

Rysując minimum 60 rysunków na temat każdego dnia, zamiast 6 kompletnie rónych na tydzień.

Na koniec, jako bonus przedstawiam szereg filmików z ćwiczeniami, które pomogą ci rysować w trójwymiarze (myśleć w trójwymiarze podczas rysowania) autorstwa Marka, znajdziesz je również na naszym forum wraz z krótkim opisem po polsku.


Podsumowując całą serię:

  1. Musisz dużo rysować - nie ma drogi na skróty
  2. Niezbędne jest opanowanie podstaw rysunku, takich jak perspektywa, anatomia itp.
  3. Rozbij temat na mniejsze fragmenty i zaplanuj trening (pracę domową) - dostosuj jego intensywność, modyfikuj i sprawdzaj różne warianty.
  4. Buduj zaczynając od podstaw - pamiętaj że po miesiącu czy dwóch zamiast rysować pojedyncze części ciała każdego dnia będziesz rysować całe postacie z wyobraźni, próbować różne pozy, fryzury, ubrania itp. (projektować własne postacie)

Jednak musi to potrwać i musisz do tego dojść krok po kroku. Tak więc nie poddawaj się a kiedy uczysz się czegoś nowego i zaczyna ci to wychodzić to jeszcze bardziej będzie cię to napędzać.


Jeśli masz jakiekolwiek pytania zapytaj, komentarze i forum są do twojej dyspozycji, tak więc dziękuję i do zobaczenia w następnej lekcji.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, podziel się nim! Udostępnij na Facebooku i Google+